Plantenruil zaterdag 20 april 2024

Zaterdag 20 april is bij Stadsboerderij Beeklust, Ledeboerslaan 3, Almelo weer de gezellige ruilochtend om van jouw overtollige of te groot geworden planten af te komen. En wie weet staat er tussen het aanbod iets interessants om het daar zelf eens mee te gaan proberen.

Indien mogelijk voorzie je de planten die je inbrengt van een etiket met de naam en andere bijzonderheden. Alle soorten planten, struiken, zaailingen, stekken, bollen, knollen en zaden zijn welkom, ook kamerplanten. Heb je andere tuinartikelen over, dan mogen deze ook meegenomen worden.

Inbrengen: vanaf 9.30 uur kun je je ter plekke melden bij de organisatie. Het ruilen begint om 10.00 uur en duurt meestal tot ongeveer 10.30 uur.

Op de plantenruil is iedereen welkom, leden en niet-leden van Groei & Bloei. Ook als je geen planten hebt meegenomen om te ruilen, mag je planten uitzoeken.

Na afloop van het ruilen is er voor de liefhebber koffie of thee.

Lentefair

Voor de jaarlijkse Groei & Bloei Lentefair die op zondag 12 mei 2024 in Doepark de Hagen in Almelo wordt gehouden, zijn we nog steeds op zoek naar:

• Stekjes voor de stekjeskraam

Als je stekjes, zaailingen of kamerplanten etc. kunt leveren om de kraam te vullen, meld je dan aan via info(at)almelo.groei.nl. Het materiaal graag in een potje en voorzien van label waar de naam van de plant op staat aanbieden.

De stekjes kunnen op de Lentefair tot 12.30 uur bij de kraam van Groei & Bloei ingeleverd worden. Als dit niet mogelijk is, kunnen we een afspraak maken waar het materiaal eerder gebracht kan worden.

• Bakkers die willen bakken voor de koffie/thee-kraam

Op de Lentefair is er ook plek voor koffie/thee met wat lekkers erbij. Wil je iets lekkers bakken voor de fair, meld je dan aan bij Harriët Snippe: 06 53940526 of harriet.snippe(at)gmail.com. Onkosten worden vergoed. Nog een verzoek van Harriët: willen de 'bakkers' die zich tijdens de laatste informatieavond persoonlijk bij haar hebben aangemeld, zich a.u.b. opnieuw aanmelden?

• Ook hebben we nog suppoosten nodig. Aanmelden via info(at)almelo.groei.nl.

'Noaber' busreis naar Boskoop zaterdag 25 mei 2024

Op 6 april jl. was de Noaberlezing 'De Schaduwtuin' met als spreker Cor van Gelderen van Plantentuin Esveld in Boskoop. Naar aanleiding van deze lezing is er op 25 mei een busreis naar Boskoop.

Vertrek:          7.30 uur vanaf Hotel van der Valk, Bornsestraat 400, 7556 BN Hengelo
Aankomst:      ± 9.30 uur bij Plantentuin Esveld in Boskoop
Vertrek:          15.00 uur van Boskoop naar Hengelo
Aankomst:      ± 17.00 uur in Hengelo.
Kosten:           € 30,- voor leden, € 40,- voor niet-leden. Betaling vooraf via de bank. Hiervoor                                    wordt te zijner tijd een nota gestuurd.
Aanmelden:     via dit opgaveformulier

Plantentuin Esveld https://esveld.nl/ is een begrip in Nederland en ver daarbuiten. Er worden duizenden bijzondere soorten gekweekt. Het esdoornpark, het Aceretum, is meer dan de moeite waard om te bezoeken. Ook zijn de Nederlands plantencollecties als o.a. Camellia´s, Japanse azalea´s, Osmanthus, Hydrangeas het bezichtigen waard.

Veel planten zijn rechtstreeks bij deze kweker te koop.

Tuinpad Rijneveld  https://www.tuinpadrijneveld.nl/

Aan het lange Rijneveld liggen veel kwekerijen. De met vlaggen gemarkeerde kwekerijen zijn deze dag  vrij te bezoeken. Ook zijn er meerdere horecagelegenheden te vinden.

Lunch

Aangezien de 25e mei blijkbaar een van de drukste dagen van het jaar is konden we nergens meer reserveren voor de lunch. Alles was volgeboekt. Je neemt zelf je eigen lunchpakket mee.

Tijdens de busreis zal er koffie en wat lekkers geregeld worden.

De Noaberlezing is een samenwerkingsverband waarin de verschillende Groei & Bloei-verenigingen uit deze regio (Groei & Bloei Almelo, Enschede-Losser, Hengelo en Oldenzaal) gezamenlijk een lezing organiseren.

Verdere activiteiten:

• zaterdag 22 en zondag 23 juni: Open Tuinen Weekend. Van: 11.00 - 17.00 uur.
  • zaterdag 6 juli: tuinenreis naar drie tuinen in Gelderland